W kolejce
10. [Insurekcja kościuszkowska]. Bilet Skarbowy 10 złotych polskich. Data emisji 8 czerwca 1794 r.
[Insurekcja kościuszkowska]. Bilet Skarbowy 10 złotych polskich. Data emisji 8 czerwca 1794 r. Autografy („M. Pągowsky” i „T. Staniszewski”), pieczęć Dyrekcji Biletów Skarbowych odciśnięta przez papier (sucha). Banknot na pap. czerpanym ze znakiem wodnym (filigranem), miedzioryt i drzeworyt; 18 x 9,5 cm, oprawiony w ramkę (24,5 x 15 cm). 1800,-
Na polecenie Tadeusza Kościuszki Rada Najwyższa Narodowa, będąca jego organem wykonawczym, podjęła 8 VI 1794 r. uchwałę o utworzeniu Dyrekcji Biletów Skarbowych. Wzory Biletów Skarbowych zatwierdzone przez Naczelnika zostały zaopatrzone w symbole wolności pochodzące z francuskiej symboliki rewolucyjnej, z marginalnym potraktowaniem godła Rzeczypospolitej. Wprowadzone do obiegu miały ułatwić finansowanie coraz większych wydatków insurekcji. Banknoty funkcjonowały do 6 XI 1794 r. Na awersie symbole wolności (frygijska czapka, uzbrojenie sankiulotów, baszty murów więziennych, łańcuchy absolutyzmu, gromy ludu i skrzydła wolności), nieco wyżej z lewej Orzeł i z prawej Pogoń. Seria [IV] „D”. Tekst uchwały RNN: „Na Dziesięć Złotych polskich rachuiąc z iedney Grzywny Kolońskiej Złłch polch 84½ Monety Srebrnej które Skarb Narodowy każdemu Ukazicielowi ninieyszego Biletu z funduszow na umożenie Biletow Skarbowych przeznaczonych y na ogólnych Dobrach Narodowych hypotekowanych zapłaci oraz we wszelkich dochodach Publicznych według powyższy Uchwały Rady Naywyższey Narodowey przyimować będzie”. Znaki zabezpieczające w formie wybarwień chemicznych: z lewej litera B (Bilet) i z prawej litera S (Skarbowy); centralnie pomiędzy literami obłamany odcisk suchej pieczęci Dyrekcji Biletów Skarbowych z jej nazwą (częściową) w otoku i napisami wewnątrz „Wolność Całość Niepodległość”. Podpisy odręczne atramentem: M. Pągowsky, T. Staniszewski oraz kolejny numer banknotu (tu „29338”). Do produkcji użyto pap. cienkiego, czerpanego, z Holandii, posiadającego na górnych częściach arkuszy filigrany (tu widoczne poprzeczne linie). Projekt ogólny autorstwa Jędrzeja Kapostasa (1757-1796), a symboli wolności i nadzór nad wykonaniem matryc miedziorytniczych Karola M. Grölla. Drukowano w Fabryce Jana Abrahama Willinga. Stan dobry.
Ilośc odsłon: 20