W kolejce
308. Orda Napoleon. Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej ... 1875
308. Orda Napoleon. Album widoków guberni grodzieńskiej, wileńskiej, mińskiej, kowieńskiej, wołyńskiej, podolskiej i kijowskiej, przedstawiający miejsca historyczne z czasów wojen [...] oraz przedhistoryczne [...] również stare ruiny zamków obronnych i piękne rezydencje świadczące o przeszłości i cywilizacji tego kraju.
Zrysowane z natury przez… Seria I. Warszawa 1875. Litografia Maksymiliana Fajansa, k. [2], portret Napoleona Ordy (litografia), tabl. ryc. 50 (litografie na tincie), 32 x 45,5 cm, opr. z epoki, teka ppł. 20 000,-
Kompletna I seria (w całości poświęcona miastom i dworom kresowym) monumentalnego wydawnictwa, przygotowanego przez Napoleona Ordę (1807-1883), uczestnika powstania listopadowego, działacza emigracyjnego, rysownika, malarza, akwarelistę. Album jest plonem wieloletnich wędrówek artysty po dawnej Rzeczypospolitej. Seria I zawiera widoki słynnych zabytków Kresów Wschodnich, m.in.: Grodno (zamek), Mereczowszczyzna (miejsce urodzenia Tadeusza Kościuszki), Bereza Kartuska, Duboj, Zasław, Ostróg, Sławuta, Korzec, Klewań, Równe, Kijów (Złota Brama), Berdyczów. Widokom znaczniejszych budowli – zamków, pałaców, kościołów – towarzyszą opisy po polsku i francusku, z informacjami o ich arystokratycznych właścicielach (Rzewuscy, Grocholscy, Potoccy, Sanguszkowie, Ponińscy, Tyszkiewiczowie, Braniccy, Lubomirscy, Sobańscy). Grafiki sygnowane, powstały według rysunków z natury Napoleona Ordy, odbite w znanym warszawskim zakładzie Maksymiliana Fajansa przez Alojzego Misierowicza (ok. 1825-po 1900), litografa, rysownika i malarza warszawskiego, ucznia A. Kokulara, związanego z czołowymi ówcześnie zakładami litograficznymi. Dzieło o dużej wartości ikonograficznej, dokumentujące wygląd wielu nieistniejących dziś zabytków. Zawiera także: ozdobny frontispis, z widokiem Worocewicz w guberni grodzieńskiej („Własność rodowa Ordów przez 300 lat aż do 1831 roku – miejscowość pamiętna i droga autorowi”), kartę tytułową drukowaną złotem (ze spisem widoków serii I i II na odwrocie), portret Napoleona Ordy (litografi a Maksymiliana Fajansa). Oprawa z epoki: teka ppł. z tyt. na przedniej okł. „Album widoków historycznych naszego kraju…”, wiązana sznureczkiem. Drobne uszkodzenia opr., ubytki pł. grzbietu oraz pary sznureczków do wiązania. Charakterystyczne plamki na niektórych kartach (miejscami intensywniejsze), niewielkie ślady zalania kilku plansz, drobne ubytki pap. marginesu dwóch grafi k oraz karty tyt. albumu (bez szkody dla kompozycji), w narożnikach sześciu tablic ślady po pinezkach. Poza tym stan grafik dobry i bardzo dobry. Rzadkie w komplecie!
Lit.: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900, Kraków 1959, s. 450, poz. 733
Ilośc odsłon: 64