W kolejce
92. Twardowski Samuel ze Skrzypny. Woyna domowa z Kozaki y Tatary, Moskwą, potym Szwedami, i z Węgry. Przez lat dwanaście za panowania Iana Kazimierza króla polskiego tocząca się [...] Calissii (Kalisz) 1681.
92. Twardowski Samuel ze Skrzypny. Woyna domowa z Kozaki y Tatary, Moskwą, potym Szwedami, i z Węgry. Przez lat dwanaście za panowania Iana Kazimierza króla polskiego tocząca się [...] Calissii (Kalisz) 1681. Typis Collegij Calissiensis Soc[ietatis] Jesu, folio, frontispis (miedzioryt), k. [2], s. 104, 284, winietki (drzeworyty), opr. z epoki, skóra. 8000,-
E.XXXI, 442-443. Pierwsze wydanie całości utworu (część pierwsza ukazała się drukiem w 1660 r.). Jedno z głównych dzieł w twórczości Samuela Twardowskiego (zm. 1661), poety, historyka, satyryka i tłumacza, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej epiki barokowej. Szczegółowa, wierszowana relacja o wojnie z Chmielnickim, na tle szeroko zarysowanych dziejów Rzeczypospolitej. Dzieło zwraca uwagę bogactwem materiału historyczno-obyczajowego oraz malarskością i plastycznością opisu. Składa się z czterech części. W pierwszej omówiono wydarzenia z r. 1648, autor mówi o Kozakach i Chmielnickim, o klęskach polskich i śmierci króla, o okrucieństwach chłopskich, działaniach Wiśniowieckiego, o bitwie pod Piławcami, o mianowaniu Wiśniowieckiego regimentarzem, poselstwie Kisiela, wyborze króla, oblężeniu Zbaraża, rokowaniach z Tatarami, o wizycie króla w Toporowie, obozie pod Zborowem, pospolitym ruszeniu, listach króla do chana i Chmielnickiego, paktach Zborowskich. W części drugiej opisano bitwę pod Beresteczkiem i ugodę białocerkiewską, w trzeciej wydarzenia od bitwy pod Batochem do bitwy pod Żwańcem, część czwartą poświęcając dalszym wydarzeniom aż do ugody perejasławskiej. „Przedstawienie rzeczy obfituje w mnóstwo interesujących szczegółów. Zwłaszcza tam, gdzie autor był świadkiem wypadków (na Ukrainie, w Wielkopolsce). Doskonale oddaje pojęcia ogółu szlachty i jej poglądy. W wielu ustępach nie szczędzi jednak »braciom« ostrych wyrzutów i podnosi, że odpowiedzialność za ten potop nieszczęść Polska sama ponosi. Ma odwagę w pisaniu o wielu drażliwych sprawach: spory o godności, prywata, obrażona duma magnatów.” (Estreicher). Lektura dzieła Twardowskiego zainspirowała H. Sienkiewicza do napisania „Ogniem i mieczem”. Z dubletów Biblioteki Narodowej (skasowane pieczątki) oraz z księgozbioru Juliana Krzyżanowskiego (pieczątka). Opr.: brązowa skóra marm., na grzbiecie szyldzik z tytulaturą oraz tłocz. ozdobniki. Na przedniej wyklejce nalepka z odręczną notą: „Ta książka iest z Biblioteki Pieskoskalskiej”, brak jednak innych charakterystycznych dla tego zbioru oznakowań, np. pieczątek z h. Starykoń. Otarcia, drobne defekty opr., ślady zawilgocenia, poza tym stan dobry. Rzadkie.
Ilośc odsłon: 59