W kolejce
23. [Godzinki]. Horae intemerate Virginis Marie secundum usum Cenomanensem. [Paryż] 1500.
23. [Godzinki]. Horae intemerate Virginis Marie secundum usum Cenomanensem. [Paryż] 1500. Thielman Kerver pour Jehan Petit [...] et Pierre Cochery, 8°, k. [74], liczne il. w tekście, drzeworyty, opr. współcz., skóra. 36 000,-
ISTC ih00343450; Brunet 167; Gesamtkatalog der Wiegendrucke, t. 1, nr 13288 (odnotowano 2 egzemplarze biblioteczne i przynamniej 1 w zbiorach prywatnych). Inkunabułowy druk godzinek poświęconych Najświętszej Marii Pannie, ułożonych według średniowiecznego rytu diecezji Le Manse.Godzinki, stanowiące rodzaj modlitewnika, rozpowszechnione w późnym średniowieczu, zawierały modlitwy ułożone według godzin brewiarzowych. Często nadawano tym książeczkom niezwykle bogatą formę, czyniąc je oznaką bogactwa i statusu społecznego. Ówcześni drukarze wzorowali swe modlitewniki na tych rękopiśmiennych, naśladując bogatą, iluminowaną oprawę graficzną. Oferowany egzemplarz był jednym z wczesnych tłoczonych przez paryską oficynę Thielmana Kervera(14??-1524/5), księgarza pochodzącego z Koblencji. Publikowane przez niego druki cieszyły się wielką sławą ze względu na kunsztowne wykonanie i szatę graficzną. Ilustracje do dzieła zostały wykonane przede wszystkim w technice drzeworytu, ale też z wykorzystaniem metalorytu, niezwykle rzadkiej, jednej z najstarszych metod graficznych druku wypukłego, która pojawiła się w ilustratorstwie w poł. XV w., a zupełnie zanikła już ok. 1500 r. Polegała ona na obróbce miękkiej płyty miedzianej lub ołowianej, w której wybijano lub wycinano zagłębienia, dające na odbitce białe ślady (nie naruszona powierzchnia płyty dawała czarne tło). Każda strona z tekstem modlitwy obwiedziona jest szeroką bordiurą: w części pionowej cztery, czasem pięć miniaturowych scenek z Pisma Świętego; w ramce dolnej grupy modlących się zakonników i świeckich, z modlitewnikami, a także przedstawienia pejzaży. Głównym elementem zdobniczym modlitewnika jest 17 dużych ilustracji, zajmujących około połowy strony (m.in. Zwiastowanie, Pokłon trzech króli, ucieczka do Egiptu, pocałunek Judasza, Ukrzyżowanie). Dodatkową ozdobę stanowi bogate ręcznie wykonane rubrykowanie (czerwienią i błękitem). Na k. tyt. znak drukarski Thielmana Kervera na tarczy trzymanej przez jednorożce. Druk wykonany dla słynnego paryskiego wydawcy Jeana Petita oraz Pierre’a Cocheri (14??-154?), nakładcy i księgarza działającego w Le Mans (pierwsza wzmianka o jego działalności!). Opr.: ciemnobrązowa skóra, mosiężne klamry, tłocz. stylizowane na dekorację z epoki. Brak: karta tyt. i następna, dwie ostatnie karty części kalendarzowej, karty 62 (zastępione wyjątkowej jakości kopiami). Miejscami drobne ślady po owadach. Stan bardzo dobry. Wielka rzadkość.
Lit.: I.T. Claerr, „Imprimerie et réussite sociale à Paris à la fin du Moyen Âge: Thielman Kerver, imprimeur-libraire de 1497 à 1522”, Paris 2000, t. 2, nr 41; D. Kristeler, Kupferstich und Holzschnitt in vier Jahrhunderten, Berlin 1922, s. 54-56.
Ilośc odsłon: 65