W kolejce
3. Ariosto Lodovico. Orlando Furioso [...] tutto ricorretto, e di nuove figure adornato. Venetia (Wenecja) 1558.
3. Ariosto Lodovico. Orlando Furioso [...] tutto ricorretto, e di nuove figure adornato. Venetia (Wenecja) 1558. Appresso Vincenzo Valgrisio, 4°, k. [12], s. 552, il. w tekście (w tym całostronicowe), inicjały, winiety (drzeworyty), acc.;
Ruscelli Girolamo. Annotationi et avvertimenti di [...] sopra i luoghi difficili, et importanti del Furioso. Venetia (Wenecja) 1558. Appresso Vincenzo Valgrisi, 4°, k. [70], acc., opr. późniejsza, skóra. 3000,-
Najsłynniejsze dzieło Lodovica Ariosta (1474-1533), poety włoskiego, najwybitniejszego przedstawiciela dojrzałego renesansu. Poemat „Orlando furioso” (Orland szalony), wydany po raz pierwszy w 1516 r., wszedł do panteonu literatury światowej i przyniósł poecie największą popularność i sławę. Główny wątek poematu stanowi walka rycerzy Karola Wielkiego z Saracenami, ale na pierwszy plan wysuwają się przygody bohaterów poszukujących miłości. Dzieło to było ulubionym utworem ludzi oświecenia, m.in. I. Krasickiego, a także romantyków (np. G. Byrona i J. Słowackiego). Pierwszy przekład polski ukazał się drukiem we fragmentach dopiero w 1779 r., chociaż dokonał go już w 1532 r. Piotr Kochanowski. Całostronicowe, wielofiguralne drzeworyty ukazują głównie sceny batalistyczne, a także krajobrazy i mapy Bliskiego Wschodu, Afryki i Europy. Karta tyt. w bogatej bordiurze drzeworytowej z portretem autora. Z osobną k. tyt. na nlb. k. obszerny komentarz i objaśnienia autorstwa Girolama Ruscellego (1518-1566), włoskiego matematyka, kartografa, pisarza, dotyczące przede wszystkim geografii wspominanych w poemacie terenów. Opr.: jasnobrązowa skóra marm., na grzbiecie tłocz. i złoc. ozdobniki z motywami roślinnymi, brzegi k. barw. USTC no. 810701. Podkreślenia i marginalia dawną ręką. Ślady po owadach, część k. wzmacniana, ślady zawilgocenia, poza tym stan bardzo dobry.
Ilośc odsłon: 50